Het schoolgebouw
 
Op onze open dag kregen we veel positieve reacties op ons nieuwe gebouw aan de Ruimzichtlaan. Leerlingen en hun ouders vonden het een mooi schoolgebouw: vrolijk en licht, met lekker veel ramen en een ruime en gezellige aula. Maar we kregen ook verschillende vragen over het gebouw.

‘Is het wel een middelbare school?’

Tijdens onze open dag waren we te gast in het gebouw aan de Ruimzichtlaan. Het gebouw is nu nog in gebruik door het Graafschap College voor de middelbare beroepsopleiding Retail en commercie. Voor de open dag hebben we heel hard gewerkt om het gebouw ons voor één dag eigen te maken. Maar natuurlijk konden we het niet omtoveren tot een heuse middelbare school. Dat gaat de komende maanden wél gebeuren. Voor het begin van het schooljaar, als de eerste leerlingen starten op het Houtkamp College, krijgt het gebouw een heuse Houtkamp-look. Een fris gebouw dat past bij het onderwijs dat wij willen geven en dat onze leerlingen uitdaagt en uitnodigt tot samen leven en samen leren.

‘Is dit schoolgebouw groot genoeg?’

Tijdens onze open dag hebben we ongeveer 3000 bezoekers verwelkomd. Fantastisch, wat een overweldigende belangstelling. Maar sommige bezoekers maakten zich zorgen over de smalle gangen en ervaarden een krap gevoel. Niet zo gek, want op zo’n mensenmassa is het gebouw niet berekend. Gelukkig zullen de brugklasleerlingen na de zomervakantie juist meer dan voldoende ruimte tot hun beschikking hebben. Wij starten naar verwachting met ongeveer 300 leerlingen, terwijl het schoolgebouw nu 800 mbo-leerlingen huisvest. Ook wanneer in schooljaar 2021/2022 leerjaar 1 en 2 gezamenlijk in het brugklasgebouw zitten, biedt het gebouw meer dan genoeg ruimte.

‘Waar is de gymzaal?’

Veel leerlingen viel het op dat de gymzaal niet te bezoeken was. Dat klopt, want bij het gebouw aan de Ruimzichtlaan is geen aparte gymzaal aanwezig. Gelukkig zijn er voldoende oplossingen om in de buurt te sporten. In de zomerperiode gymmen we buiten. Daarvoor maken we gebruik van het veld achter Villa Ruimzicht en van het Kruisbergse Bos. Voor de periode dat er binnen gesport wordt, maken we zo veel mogelijk gebruik van de gymzalen van het Rietveld Lyceum (toekomstige bovenbouwlocatie Houtkamp College) en de gymzaal bij basisschool Hagen (Gorkomhof). Op loopafstand van school sporten: dat is ons streven voor alle brugklasleerlingen van het Houtkamp College.

‘Is het Houtkamp College een gezonde school?’

Jazeker, het Houtkamp College wordt een gezonde school. Bewegen op het schoolplein en in de school gaat gestimuleerd worden, er komt een gezonde schoolkantine en we gaan afval scheiden. Daarnaast zijn we bezig met energiebesparende maatregelen, zoals zonnepanelen. Ook met ons gebouw gaan we bijdragen aan het aanleren van een bewuste en gezonde leefstijl van onze leerlingen.

'Zitten leerlingen echt met 90 tegelijk in één ruimte?'

Nogal wat ouders stelden de vraag: ‘Hoe het nou zit met de leslokalen op het Houtkamp College: krijgen ze met negentig leerlingen tegelijk les?’ Een hardnekkig misverstand. Hoogste tijd om het uit de wereld te helpen.

Vernieuwend onderwijs vraagt, naast gewone lokalen, om andere lesruimtes
Op het Houtkamp College krijgen de leerlingen vernieuwend onderwijs. Dat betekent dat het onderwijs er anders uitziet dan u gewend bent. Natuurlijk krijgen leerlingen net als vroeger les van een docent in een gewoon lokaal waar maximaal 30 leerlingen zitten. Maar de leerlingen op het Houtkamp College gaan ook meedenken met werkgevers over problemen uit het bedrijfsleven. Daarvoor moeten ze met elkaar aan de slag: nadenken over het probleem, met elkaar overleggen, onderzoek doen, tussenresultaten presenteren, et cetera. Ziet u dat al voor zich in een lokaal waar dertig schoolbanken achter elkaar staan opgesteld? Nee, dat gaat niet. Voor dat soort activiteiten zijn anders ingerichte ruimtes nodig.

Leslokalen met verschillende functies
In het brugklasgebouw aan de Ruimzichtlaan zijn genoeg lokalen beschikbaar, zodat we de mogelijkheid hebben ze in te richten naar verschillende functies. Het ene lokaal wordt geschikt om instructie te geven; het andere lokaal biedt ruimte voor overleg; het derde lokaal maakt het doen van onderzoek of zelfstandig werken mogelijk. Met behulp van schuifwanden kunnen de lokalen met elkaar verbonden worden als dat handig is. Bijvoorbeeld als leerlingen aan de slag gaan met hun eigen activiteiten en daarbij hulp nodig hebben van alle docenten binnen het leergebied. Als de schuifwanden dicht gaan, ontstaat er weer een lokaal waarin docenten in alle rust instructie kunnen geven.

Leerruimtes die aansluiten bij de manier van leren
Lokalen met verschillende functies doen ook recht aan de verschillende manieren waarop leerlingen leren. De ene leerling wil graag rust en ruimte om zelfstandig te werken, terwijl de andere leerling juist graag veel begeleiding van de docent krijgt. Voor de zelfstandige leerling biedt een lokaal waarin hij zelf aan de slag kan de ruimte. Hij kan zelf bepalen of hij aansluit bij de instructie van de docent, omdat aan het begin van de les een overzicht wordt gegeven hoe laat de docenten instructie gaan geven en waarover hun instructie gaat. Ook vertellen de docenten wanneer ze beschikbaar zijn voor hulpvragen. Natuurlijk houden de docenten het leerproces goed in de gaten en sturen ze het bij als dat nodig is. Maar zelf kunnen kiezen zorgt voor veel meer motivatie bij leerlingen. En dat is wat we op het Houtkamp College ontzettend belangrijk vinden!
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...